Na Košických Hanusových dňoch sa uskutočnila zaujímavá, excentrická, podnetná a na ďalšie premýšľanie trochu ťažšia debata dvoch kresťanských politikov Alojza Hlinu a parlamentného Milana Krajniaka. Po zhliadnutí takejto diskusie sa logicky ponúkajú mnohé podnety a otázky najrôznejšieho charakteru (z prihliadnutím najmä na fakt, že obaja politici sa prezentujú ako kresťansky zmýšľajúci ľudia) o tom kde sa mýlia, čo by sa malo viac premyslieť a prežiť, nepochybne však charakteru „ako ďalej“. Čo však určite nielen mne v tejto diskusii „udrie“, je niekoľko faktov:
1.Nato, že sa obaja prezentujú ako kresťania, a z diskusie vyplývajúc že kresťania – katolíci, neviem či rozumejú 2. Božiemu prikázaniu (Nevezmeš meno Božie nadarmo). Obaja slovné spojenie „pre Boha…“ a i. napr. „Ježííííš“ použili hneď niekoľkokrát, čo u niekoho môže znamenať, že v skutočnosti sú viac populisti ako politici – katolíci. Chápem, že to bolo v spontánnosti, no cvičenie sa v opatrnosti vyslovovania Božieho mena práve v takých chvíľach ako bola predmetná diskusia im nepochybne pridá na „image“ kresťana – katolíka. Nateraz, mám pocit, im ho len uberá, a to nie je pre nich dobré. Ak zapracujú na tom, budú viac dokonalejší
2.Tvrdenie či vedomie Alojza Hlinu, že on nie je teológ, je úplne alibistické a vyznieva ako kontraproduktívne. Veriaci človek nepotrebuje byť nutne teológ v zmysle študovať a ukončiť vysokoškolské štúdia teológie. Teológom by sa mohol a mal stávať každý človek v zmysle odkazu Krista „buďte dokonalý, ako je dokonalý Váš Nebeský otec“ inak možno povedané, nič mu nebráni čítať a študovať Katechizmus Katolíckej Cirkvi, dokumenty Druhého Vatikánskeho koncilu, encykliky a exhortácie pápežov a iné dokumenty magistéria podľa záujmu a pýtania sa po otázkach, na ktoré potrebuje odpoveď. Som presvedčený, žeby sa nielen obohatil o nové myšlienky, rovnako tak by viac vhupol do učenia Cirkvi, čo by mu nepochybne pomohlo v politike (napr. v otázke sociálneho postavenia štátu a človeka existuje Sociálna náuka Cirkvi)
3.Platí to aj pre Milana Krajniaka, mohol by si naštudovať dejiny Cirkvi od počiatku. Zistil by že Pravoslávna cirkev má tiež apoštolskú postupnosť, (čo znamená tento pojem by ľahko zistil) a že nie je z povahy spoločenstva vôbec násilnícka. Mimochodom, ten istý Ján Pavol II, ktorý povedal svätosvätý výrok: „Európa bude alebo kresťanská, alebo nebude vôbec“, veľmi jasne pomenúva v encyklike Sollicitudo rei Socialis príčiny migrácie a vojen. Vo voľnom čase alebo ak by nechcel počúvať v parlamente niekedy prázdne reči, takýto čas by mohol venovať čítaniu napr. spomínanej encykliky, kde sv. Ján Pavol aj hovorí, ako z predmetných káuz von…
4.Moderátor diskusie svoju úlohu absolútne nezvládol. Keď to obaja diskutujúci pochopili, už bolo neskoro. Pre ďalšie prípady a podobné akcie by mohli sa dopredu informovať o akcii a takto sa na ňu lepšie pripraviť. Zabránilo by to nepochybne zbytočnému zvyšovaniu hlasu a rozčuľovaniu sa v niektorých prípadoch na moderátora.
V každom prípade bude zaujímavé sledovať ďalšie účinkovanie oboch pánov na Slovenskej politickej scéne s očakávaním ako sa ich viera a ich kresťanstvo bude naďalej prejavovať a uplatňovať v Slovenskej spoločnosti